dr Gabriela Jankun-Dopart
Starszy asystent w Instytucie Polonistyki Stosowanej UW
Dyżury | Office hours:
17 czerwca
12:00-16:00
Wydział Polonistyki
Krakowskie Przedmieście 26/28
III p, p. 52
E-mail: g.jankun-dopart@uw.edu.pl
Gabriela M. Jankun-Dopart (w publikacjach filmoznawczych Mariola Dopartowa). Absolwentka filmoznawstwa w IFP UJ. Historyk literatury i filmu, scenarzystka. Od 1989 do 2010 roku pracownik Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, w latach 2010-2012 adiunkt w Katedrze Kultury Współczesnej w Akademii Ignatianum w Krakowie. Laureatka I Nagrody im. Klemensa Szaniawskiego za doktorat obroniony w 1998 roku w ISz PAN, poświęcony związkom kina Agnieszki Holland z kulturą europejską.
Po 2012 roku certyfikowany opiekun i rehabilitant zaburzeń neuropoznawczych w chorobach otępiennych, wolontariusz opieki paliatywnej.
Współpracuje ze studenckim Kołem Scenariuszowym i Kołem Filmowym im. Jolanty Słobodzian, organizując dla studentów Wydziału Polonistyki spotkania z wybitnymi artystami, ludźmi kina, nauczycielami scenariopisarstwa. W ramach cyklu „Film i pytania retoryczne” odbyły się m.in. spotkania z Janem Holoubkiem, Agnieszką Holland, Krzysztofem Zanussim, Michałem Oleszczykiem.
Zainteresowania badawcze
Historia filmu i kina polskiego po 1945 roku
Ślady obecności pokolenia wojennego w filmie i kulturze polskiej
Pokolenie 56 w kinie polskim
Wpływ kultury europejskiej na język kina
Filmowa monografistyka
Research interest
History of Polish film and cinema after 1945
Traces of the presence of the war generation in Polish film and culture
Generation '56 in Polish cinema
Influence of European culture on the language of cinema
Film monograph
Wybrane publikacje
Selected publications
Gorzkie kino Agnieszki Holland. 2000. Wydawnictwo Słowo,obraz, terytoria https://terytoria.com.pl/8-gorzkie-kino-agnieszki-holland.html
Labirynt Polańskiego. I. wyd.2000, II wyd. 2003, Rabid.
Czy kino może nawrócić? Wokół „Pasji” Mela Gibsona. 2004 wyd. Homini.
Redaktor i współredaktor prac zbiorowych, najważniejsze: Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej, 2004, współred. Mirosław Przylipiak i Kino: obiekt uczuć czy przedmiot badań. W dialogu z myślą filmową i twórczością Rafała Marszałka, 2013, współred. Michał Oleszczyk
Autorka licznych artykułów poświęconych kinu i kulturze medialnej w książkach zbiorowych, w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Studiach Filmoznawczych”, na blogu https://dopartowa.wordpress.com/.
Zajęcia dydaktyczne 2023/2024
Retoryka w komunikowaniu publicznym (wybrane spotkania)
Wykład monograficzny: Bestseller w kulturze (kierunek: Sztuka pisania)