Youtuberka, Paulina Mikuła (kanał Mówiąc Inaczej), absolwentka specjalizacji.
Dołącz do specjalizacji medialnej
Interesujesz się zawodami kreatywnymi? PR-em? Filmem? Chcesz pisać i publikować?
A może nie masz jeszcze planów, ale chcesz popracować nad swoimi kompetencjami miękkimi, krytycznym myśleniem i efektywną komunikacją?
Specjalizacja Filologia dla mediów, w skrócie zwana specjalizacją medialną, to atrakcyjne i nowoczesne urozmaicenie tradycyjnych studiów polonistycznych.
Wybierasz ją na pierwszym roku (w sesji zimowej) studiów licencjackich, a zajęcia trwają na 2. i 3. roku studiów licencjackich.
Specjalizacja medialna w skrócie
4 semestry (300 godz., 31 ETCS)
15 przedmiotów (3-5 na semestr, w wymiarze 15/30 godz.)
zajęcia: teoretyczno-praktyczne, badawcze
ostatni semestr mniej intensywny (czas na licencjat!)
prowadzący: akademicy z doświadczeniem zawodowym oraz praktycy
opiekun: w roku akad. 2023/2024: dr Anna M. Kiełbiewska
1. SEMESTR: wprowadzamy w „języki”: mediów, reklamy, filmu, perswazji
2. SEMESTR: ćwiczymy kompetencje komunikacyjne i krytycznej analizy tekstów kultury
3. SEMESTR: ćwiczymy argumentację i wiedzę filmową w działaniu, prowadzimy tematyczny projekt badawczy
4. SEMESTR: rozwijamy kompetencje zawodowe (m.in. twórcze pisanie, wizerunek publiczny, komunikacja w mediach społecznościowych)
Specjalizacja to Wy!
Nie uczymy gotowych rozwiązań, ale zachęcamy do twórczego działania nie tylko na zajęciach, ale i w kołach naukowych.
Zobacz, co się u nas oraz u naszych studentek i studentów dzieje!
Spotkania i warsztaty
Spotkanie organizowane przez Studenckie Koło Naukowe Retoryki Gadu-gadu.
Film i spotkania retoryczne
Cykl spotkań prowadzonych przez dr Gabrielę Jankun-Dopart (2022/2023)
Twórczy studenci
Polecamy podcast o książkach, którego współtwórczynią jest nasza studentka - Natalia Ratajczak.
Podcast studentek FdM, Sanity Kubryń i Pauliny Tomczyk - warto sprawdzić
Osiągnięcia naukowe
Nagroda dla pracy dyplomowej
Praca licencjacka Anny Perońskiej zdobyła nagrodę w konkursie Polskiego Towarzystwa Retorycznego.
Praca poświęcona retorycznej analizie zwiastunów filmowych została napisana pod kierunkiem dr Ewy Modrzejewskiej i obroniona w 2022 r.
Rozdział w książce naukowej
Natalia Borzuta napisała rozdział do książki naukowej poświęconej debacie. Nasza studentka brała udział w grancie naukowym RHEFINE i w jego ramach opisała internetową platformę argumentacyjną Kialo.
Debata. Retoryka dla demokracji, red. A. Budzyńska-Daca, E. Modrzejewska, PWN 2023.
Jeszcze o specjalizacji...
Na specjalizacji medialnej
krytycznie analizujemy media (również społecznościowe) oraz dyskurs publiczny,
dyskutujemy o zmieniających się formach i gatunkach przekazu,
ćwiczymy wyspecjalizowane i uniwersalne formy posługiwania się słowem oraz obrazem.
Program specjalizacji koncentruje się na:
obserwacji oraz analizie współczesnego rynku i języka komunikacji multimedialnej (mediów, filmu, reklamy, PR),
przedstawieniu aparatu badawczego do prowadzenia własnych badań,
tworzeniu szeroko rozumianych tekstów użytkowych,
ćwiczeniu miękkich umiejętności przydatnych m.in. w zawodach medialnych (nauka argumentacji, wystąpień, debat i negocjacji).
Na zajęciach, prowadzonych przez akademików i praktyków, kładziemy nacisk na warsztatowe podejście i aktywne współdziałanie studentów, dlatego to oni prowadzą konto specjalizacji na Instagramie: https://www.instagram.com/mediapolon/
Kształcimy wszechstronnie. Pokazujemy przykłady i narzędzia, jak tworzyć komunikaty w mediach oraz w firmach i instytucjach, które – szczególnie w dzisiejszych czasach – nie mogą obyć się bez specjalistów do komunikacji publicznej.
Jednocześnie nie gonimy ślepo za trendami – pamiętamy o niezbędnych podstawach: kulturze słowa, poprawności językowej, rzetelności i retorycznym źródle skutecznego przekonywania.
Dane-Retoryka-Dizajn Hub 2019/2020
Jak przekonać nieprzekonanych? Grupę nieznanych ludzi? Swój zespół? Samego i samą siebie?
Przed takim wyzwaniem postawiliśmy uczestników wyjątkowego przedsięwzięcia dydaktyczno-praktycznego: Dane-Retoryka-Dizajn Hub 2019/2020. Po raz drugi zaprosiliśmy naszych studentów reprezentujących Akademię Sztuk Pięknych, Politechnikę Warszawskiej i Uniwersytet Warszawski, by połączyli swoje siły artysty, „ścisłowca” i humanisty. Tym razem w interdyscyplinarnym zespole musieli znaleźć wspólny język i wspólną linię argumentacji na zadany temat, a proces przekonywania trzeba było zacząć od siebie.
Zwieńczeniem przedsięwzięcia był finał w formie publicznego wydarzenia, w którym przedstawiciele UW w 2-minutowym wystąpieniu mieli przekonać publiczność, dlaczego dane miasto jest najlepszym miejscem do życia po ukończeniu studiów. Przemowie towarzyszyły infografiki przygotowane przez studentów ASP. Wszystko zaś bazowało na danych opracowanych przez studentów PW.
Zobacz DRD HUB 2018/2019: https://drdhub.github.io/