Youtuberka, Paulina Mikuła (kanał Mówiąc Inaczej), absolwentka specjalizacji.
Youtuberka, Paulina Mikuła (kanał Mówiąc Inaczej), absolwentka specjalizacji.
Interesujesz się zawodami kreatywnymi? PR-em? Filmem? Chcesz pisać i publikować?
A może nie masz jeszcze planów, ale chcesz popracować nad swoimi kompetencjami miękkimi, krytycznym myśleniem i efektywną komunikacją?
Specjalizacja Filologia dla mediów, w skrócie zwana specjalizacją medialną, to atrakcyjne i nowoczesne urozmaicenie tradycyjnych studiów polonistycznych.
Wybierasz ją na pierwszym roku (w sesji zimowej) studiów licencjackich, a zajęcia trwają na 2. i 3. roku studiów licencjackich.
4 semestry (300 godz., 31 ETCS)
15 przedmiotów (3-5 na semestr, w wymiarze 15/30 godz.)
zajęcia: teoretyczno-praktyczne, badawcze
ostatni semestr mniej intensywny (czas na licencjat!)
prowadzący: akademicy z doświadczeniem zawodowym oraz praktycy
opiekun: w roku akad. 2023/2024: dr Anna M. Kiełbiewska
1. SEMESTR: wprowadzamy w „języki”: mediów, reklamy, filmu, perswazji
2. SEMESTR: ćwiczymy kompetencje komunikacyjne i krytycznej analizy tekstów kultury
3. SEMESTR: ćwiczymy argumentację i wiedzę filmową w działaniu, prowadzimy tematyczny projekt badawczy
4. SEMESTR: rozwijamy kompetencje zawodowe (m.in. twórcze pisanie, wizerunek publiczny, komunikacja w mediach społecznościowych)
Dr Diana Tomić z Uniwersytetu w Zagrzebiu odwiedziła nas na jesieni, by poprowadzić cykl zajęć poświęconych wystąpieniom publicznym. Zajęcia odbywały się w języku angielsku, a Pani Doktor przyjechała do nas w ramach programu Erasmus+ STA.
Z dobrych źródeł wiemy, że to spotkanie zmotywowało niektórych do spróbowania swoich sił w rekrutacji dot. studiowania na zagranicznych uczelniach w ramach Erasmus+.
Katalog "Zagubienie w (nie)rzeczywistości" to projekt, który powstał w ramach zajęć "Laboratorium badawcze: krytyka medialna" pod kierunkiem dr Sylwii Borowskiej-Kazimiruk, odbywających się w ramach specjalizacji medialnej (kierunek: filologia polska) w roku akademickim 2024/2025. Przedmiot był realizowany we współpracy z Pracownią 3D i Zdarzeń Wirtualnych Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Galerią Arsenał W Białymstoku.
Zadaniem studentów było stworzenie własnej koncepcji wystawy oraz opisów prac immersyjnych, które powstały w Pracowni pod kierunkiem dr hab. Jakuba Wróblewskiego: https://zdarzeniawirtualne.asp.waw.pl/works/
Gratulujemy studentkom specjalizacji medialnej na polonistyce wystąpień na konferencji naukowej „Kobieta w mediach. Media o kobiecie”, którą 6 marca 2025 r. zorganizował Uniwersytet SWPS w Warszawie.
Nasz wydział reprezentowały:
Natalia Bieniek z referatem „Od słów do autorytetu: retoryczny etos w wypowiedziach prawniczek"
Anastazja Muciek z referatem „Kopciuszek i szklany sufit, czyli retelling jako próba odczarowania kobiecych stereotypów kontra przeszkody narzucane przez najnowsze media”
Kamila Wojtunik z referatem „Sekret sukcesu ruchu #tradwife. Analiza medialnej kreacji wizerunku tradycyjnych żon".
Gratulujemy studentkom polonistycznej specjalizacji „filologia dla mediów", Anastazji Muciek i Kamili Wojtunik, debiutu naukowego na IV Konferencji Studenckiej pt. „Kulturowe i społeczne aspekty komunikacji". Nasze reprezentantki przedstawiły społeczności Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim oraz zgromadzonej publiczności następujące tematy:
* Badania nad rolą humoru w komunikacji (inter)kulturowej – dlaczego nie powinniśmy lekceważyć dowcipów? (Anastazja Muciek)
* „Barwy granatu” Siergieja Paradżanowa jako przełożenie języka poetyckiego na język filmu (Kamila Wojtunik).
Przygotowanie wsparła dr Ewa Modrzejewska, opiekun specjalizacji „filologia dla mediów"
Dr Ewa Modrzejewska pozdrawia (szczególnie swoich studentów retoryki), z Uniwersytetu w Kopenhadze, gdzie obecnie wykłada dla tamtejszych studentów kierunku retorycznego na studiach licencjackich i magisterskich. Wykłady odbywały się w ramach programu Erasmus+.
Na laboratoriach badawczych studenci specjalizacji medialnej pogłębiają swoje zainteresowania i odkrywają nowe pola badawcze. Na zdjęciu okładka pracy zaliczeniowej Pani Zuzanny Kaźmierczak z retoryki wizualnej.
Członkowie Studenckiego Koła Naukowego Retoryki i Mediów uczestniczą w ciekawych spotkaniach i warsztatach. Krótki kurs UX writingu przeprowadziła dla nich absolwentka naszego wydziału, mgr Paulina Bednarek.
Polecamy podcast o książkach, którego współtwórczynią jest nasza studentka - Natalia Ratajczak.
Podcast studentek FdM, Sanity Kubryń i Pauliny Tomczyk - warto sprawdzić
Praca licencjacka Anny Perońskiej zdobyła nagrodę w konkursie Polskiego Towarzystwa Retorycznego.
Praca poświęcona retorycznej analizie zwiastunów filmowych została napisana pod kierunkiem dr Ewy Modrzejewskiej i obroniona w 2022 r.
Natalia Borzuta napisała rozdział do książki naukowej poświęconej debacie. Nasza studentka brała udział w grancie naukowym RHEFINE i w jego ramach opisała internetową platformę argumentacyjną Kialo.
Debata. Retoryka dla demokracji, red. A. Budzyńska-Daca, E. Modrzejewska, PWN 2023.
Na specjalizacji medialnej
krytycznie analizujemy media (również społecznościowe) oraz dyskurs publiczny,
dyskutujemy o zmieniających się formach i gatunkach przekazu,
ćwiczymy wyspecjalizowane i uniwersalne formy posługiwania się słowem oraz obrazem.
Program specjalizacji koncentruje się na:
obserwacji oraz analizie współczesnego rynku i języka komunikacji multimedialnej (mediów, filmu, reklamy, PR),
przedstawieniu aparatu badawczego do prowadzenia własnych badań,
tworzeniu szeroko rozumianych tekstów użytkowych,
ćwiczeniu miękkich umiejętności przydatnych m.in. w zawodach medialnych (nauka argumentacji, wystąpień, debat i negocjacji).
Na zajęciach, prowadzonych przez akademików i praktyków, kładziemy nacisk na warsztatowe podejście i aktywne współdziałanie studentów, dlatego to oni prowadzą konto specjalizacji na Instagramie: https://www.instagram.com/mediapolon/
Kształcimy wszechstronnie. Pokazujemy przykłady i narzędzia, jak tworzyć komunikaty w mediach oraz w firmach i instytucjach, które – szczególnie w dzisiejszych czasach – nie mogą obyć się bez specjalistów do komunikacji publicznej.
Jednocześnie nie gonimy ślepo za trendami – pamiętamy o niezbędnych podstawach: kulturze słowa, poprawności językowej, rzetelności i retorycznym źródle skutecznego przekonywania.
Jak przekonać nieprzekonanych? Grupę nieznanych ludzi? Swój zespół? Samego i samą siebie?
Przed takim wyzwaniem postawiliśmy uczestników wyjątkowego przedsięwzięcia dydaktyczno-praktycznego: Dane-Retoryka-Dizajn Hub 2019/2020. Po raz drugi zaprosiliśmy naszych studentów reprezentujących Akademię Sztuk Pięknych, Politechnikę Warszawskiej i Uniwersytet Warszawski, by połączyli swoje siły artysty, „ścisłowca” i humanisty. Tym razem w interdyscyplinarnym zespole musieli znaleźć wspólny język i wspólną linię argumentacji na zadany temat, a proces przekonywania trzeba było zacząć od siebie.
Zwieńczeniem przedsięwzięcia był finał w formie publicznego wydarzenia, w którym przedstawiciele UW w 2-minutowym wystąpieniu mieli przekonać publiczność, dlaczego dane miasto jest najlepszym miejscem do życia po ukończeniu studiów. Przemowie towarzyszyły infografiki przygotowane przez studentów ASP. Wszystko zaś bazowało na danych opracowanych przez studentów PW.
Zobacz DRD HUB 2018/2019: https://drdhub.github.io/