Seminaria naukowe

 

Seminarium „Przestrzenie dyskursu: media i retoryka” jest otwartym spotkaniem badaczy zainteresowanych tematami komunikowania w przestrzeniach medialnych. Zapraszamy

pracowników, doktorantów i studentów Wydziału Polonistyki, a także osoby zainteresowane dyskusją czy wspólnym prowadzeniem badań dotyczących proponowanych tematów.

Spotkania odbywają się cyklicznie, co dwa miesiące. W roku akademickim 2016/17 proponujemy

następujące tematy:

 Infografiki jako środek przekonywania. Wyzwania badawcze – wykład wygłosi dr Ewa Modrzejewska (23 listopada 2016)

 Literatura lokalna – definicja, gatunki, problemy opisu – wykład wygłosi dr Agnieszka Szurek (25 stycznia 2017)

 Aparycja językowa w literaturze i mediach – wykład wygłosi doc. dr Piotr Lehr-Spławiński (maj 2017)

 Specyfika przekładu przekazu medialnego. Informacja w przestrzeni międzykulturowej i międzyjęzykowej – wykład wygłosi dr Małgorzata Ślarzyńska (czerwiec 2017)

Zapraszamy na najbliższe spotkanie

14 czerwca 2017, 16.30

dr Małgorzata Ślarzyńska

Specyfika przekładu przekazu medialnego. Informacja w przestrzeni międzykulturowej i międzyjęzykowej 

„W powszechnej opinii tłumacze są postrzegani jako budowniczowie mostów, prorocy wieszczący nadejście globalnej kulturowej paruzji. Może się wydawać, że związany z pojawieniem się Internetu ogromny wzrost dostępności informacji zapewni niezbędne materialne zaplecze do realizacji tego celu. (…) A jednak warto zadać pytanie, czy w dobie globalizacji «mesjanistyczna» konceptualizacja przekładu jest rzeczywiście najbardziej adekwatna i całkowicie słuszna” – pisze w przełożonej niedawno na język polski książce Translation in the Digital Age Michael Cronin. W ramach wystąpienia podjęty zostanie problem przekładu w mediach, w szczególności zaś sposobu adaptacji wiadomości, w tym wiadomości z ostatniej chwili (breaking news), dostarczanych przez agencje prasowe i przetwarzanych przez portale informacyjne na użytek odbiorców. Interesować nas będzie aspekt lingwistyczny tego procesu – m.in. zapośredniczenie wiadomości z języka oryginalnego, w którym odbyło się wydarzenie, przez język angielski – jak również charakterystyczne dla omawianego zjawiska sposoby, w jakie dokonywana jest kompilacja treści z wykorzystaniem zmultiplikowanych źródeł informacyjnych.

Miejsce spotkań:

Wydział Polonistyki, Krakowskie Przedmieście 26/28, 3p., p. 52

Prosimy o wcześniejszy kontakt: malgorzata.slarzynska@uw.edu.pl

Za nami:

Podczas seminarium Aparycja językowa w literaturze i mediach referent, doc. dr Piotr Lehr-Spławiński, przedstawił aparycję językową jako narzędzie, perspektywę badawczą w analizie i interpretacji dzieła literackiego i filmu. Wykazywał jej poznawczą użyteczność m.in. poprzez określenie relacji do stylistyki literackiej w ogóle, a do żywo się rozwijającej „dialektologii filmowej” – w szczególności. Mediolingwistyka stanowiła istotną część omawianego kontekstu badawczego. Po wystąpieniu odbyła się dyskusja z udziałem zaproszonych gości. Dominowała w niej problematyka bilingwizmu, przełączania kodów i rejestrów językowych, dwujęzycznych zasobów stylizacji literackiej i filmowej, innojęzyczności wewnątrzpolskiej, socjolingwistyki oraz interdyscyplinarnego charakteru mediolingwistyki. Ważnym wątkiem dyskusji były perspektywy badania dialektów w filmie. Referent wyraża szczególną wdzięczność za pouczające i inspirujące uwagi Paniom Profesor, Elżbiecie Sękowskiej, Zofii Zaron, Halinie Karaś, Magdalenie Trysińskiej oraz Monice Kresie. Dziękuje też wszystkim uczestnikom dyskusji oraz słuchaczom wykładu.

Podczas seminarium Literatura lokalna dr Agnieszka Szurek przedstawiła propozycję definicji tego zjawiska (literatura lokalna = publikacje wychodzące w niewielkich nakładach, wydawane przez małe wydawnictwa, nakładem własnym autorów lub przez niewielnie instytucje/stowarzyszenia, rozprowadzane poza siecią księgarni, przeznaczone na użytek wąskiego – lokalnego – audytorium). Tematem prezentacji, a także późniejszej dyskusji, były rozróżnienia terminologiczne, zakres i metoda badań oraz cechy charakterystyczne tego rodzaju publikacji (język, styl, ograniczenia, gatunki).

 

Na seminarium pt. Infografiki jako środek przekonywania. Wyzwania badawcze dr Ewa Modrzejewska przybliżyła wstępną koncepcję badania popularnych obecnie infografik jako przedmiotu interdyscyplinarnej analizy oraz przedstawiła główne problemy metodologiczne, które wymagają uwzględnienia na początkowym etapie badań.

W trakcie dyskusji omawiano wątki przedstawione przez prelegentkę, ale także wskazano na nowe zagadnienia oraz możliwe do wykorzystania perspektywy badawcze, m.in. gatunkowość infografiki, problemy związane z manipulacją infografikami, zastosowanie w badaniach retorycznych koncepcji R. Barthesa i S. Foss, zwrócono uwagę na perspektywę narracyjną i przydatność analiz z zakresu przekładu intersemiotycznego.